Tijdgeest dag-nachtritme 6 - 8 uur 's ochtends is een Ramtijdperk. De sfeer van de tijd is dan Ram: ontwaken. |
Tijdgeest jaarritme De astrologische maand van 21 maart tot 20 april is een Ramtijdperk. De sfeer van de tijd is dan Ram: ontwaken Op 21 maart ontwaakt de natuur met de lente. |
Tijdgeest precessie Het tijdperk 2171-16 v.Chr. is een Ramtijdperk. De sfeer van de tijd is dan Ram: ontwaken. |
Beïnvloeden de dag en de nacht ons? Voelen we ons anders onder het stralende zonlicht dan in de pikdonkere nacht? Andere vraag: Beïnvloeden de seizoenen ons? Hebben de ijzige donkere winterdagen een andere inwerking dan de warme lange zomerdagen? Wie deze twee vragen met neen beantwoordt hoeft niet verder te lezen.
Waarschijnlijk zijn er weinig lezers afgehaakt. De vraag was of de bewegingen van de aarde invloed op ons heeft. Natuurlijk heeft het dag-nachtritme en de afwisseling van de seizoenen invloed op de mens. En wat voor invloed! De dag is een periode van actie, werken en zweten. Er moet brood op de plank komen. Wanneer het donker wordt gaan we rusten en vooral slapen. Ook het ritme van seizoenen laat ons niet koud. ’s Winters moeten de trui en kachel aan. De zomer is de tijd van vakantie maar ook traditioneel de tijd van hard werken op de akkers. De seizoenen en het dag-nachtritme volgen uit de rotatie van de aarde om de zon en de aswenteling in vierentwintig uur. De aarde heeft nog een derde rotatiebeweging: de precessie. Dit is de rotatie van de aardas ten opzichte van het baanvak Aarde-Zon. De precessie heeft ook invloed op ons; het is de verborgen motor van de beschavingen. Eerst een overzicht ...
Dat we dit niet als vanzelfsprekend ervaren komt door de lage snelheid van de precessie: één omwenteling duurt ongeveer 26.000 jaar en dat duurt zelfs Metusalem te lang. Toch is de invloed van de precessie groot. Het beïnvloedt de langzame ontwikkelingen van de beschavingen. Net als voor de traag lopende processen van de evolutie leven we te kort om de invloed ervan te merken.
Toch kunnen met de precessie ook kortere ontwikkelingen worden geduid. Dit is mogelijk met de bekende hermetische spreuk ‘Zo boven, zo beneden’. Volgens dit principe is elke cyclus zoals de dag, het jaar en één precessieomwenteling onder te verdelen in een kleinere cyclus met dezelfde eigenschappen.
We kunnen de duur van een dag, jaar en precessieomwenteling opdelen in kortere periodes en een verdienstelijke indeling is die van het dozijn; de dag en de nacht duren elk twaalf uren en het jaar duurt twaalf maanden. De Chinese astrologie kent een cyclus van twaalf jaar en daarnaast gebruiken de Chinezen een systeem dat de dag verdeelt in twaalf ‘uren’. Blijkbaar heeft de mens de voorkeur om de tijd te verdelen in twaalftallen. Astrologen verbinden de twaalf fases met de twaalf sterrenbeelden en de karakters van de twaalf sterrenbeelden bepalen de sferen van de twaalf fases van de dag en het jaar. Zo is de sfeer tussen zes en acht uur ’s ochtends Ram.
Ook één precessieomwenteling wordt verdeeld in twaalf tijdperken welke iets meer dan tweeduizend jaar duren. De langlopende tijdperken – welke ook wel de kosmische maanden worden genoemd – bepalen de culturen op aarde en daarom noem ik deze de culturele tijdperken.
De invloed van de culturele tijdperken is te vergelijken met een themafeest met een zogenaamde dresscode. Als je naar de individuele feestgangers kijkt zie je dat sommige zich minimaal op het thema hebben verkleed, ze hebben een ander bloesje aangetrokken of een gek hoedje opgedaan. Andere feestvierders hebben zich juist helemaal uitgedost en zichzelf geïdentificeerd met het thema. Dit zien we ook bij de culturele tijdperken. Alle volkeren worden beïnvloed door een cultureel tijdperk, maar sommigen meer en anderen minder. Er is altijd één winnaar. Eén beschaving is de specifieke uiting van een cultureel tijdperk, en deze opvallende feestganger noem ik de hoofdbeschaving. Je zou de hoofdbeschaving de ‘aanvoerder van de mensheid’ kunnen noemen. Andere beschavingen zijn er niet minder om. Een elftal met alleen maar aanvoerders zou kansloos zijn. Alle beschavingen vervullen een waardevolle rol.
Rond het begin van de jaartelling begon het culturele Vissentijdperk. Alle volkeren hebben hierdoor nu Visseninvloeden. Het christendom heeft de meeste invloeden en is als hoofdbeschaving de specifieke uiting van het culturele Vissentijdperk. Nu zijn we bijna aan het eind van het Vissentijdperk en rond 2140 n.C. zal het culturele Watermantijdperk beginnen. Waterman associeer ik met de Nieuwe Mens. Vóór het Vissentijdperk was het Ramtijdperk dat astrologen associëren met het Jodendom. Vóór Ram manifesteerde het culturele Stiertijdperk zich in de oud-Egyptische cultuur.
De opeenvolgende hoofdbeschavingen volgen elkaar op als een rode draad in de wereldgeschiedenis. Ik pak de draad op bij de oud-Egyptische cultuur (Stier) en vandaar loopt het epos van de mensheid door naar het Jodendom (Ram), waaruit het christendom voortkwam (Vissen) wat de bron zal zijn voor de geboorte van de Nieuwe Mens (Waterman).
De Aarde maakt drie bewegingen welke astrologen gebruiken voor:
De eerste twee bewegingen draaien rechtsom vanaf de Noordpool gezien en dus tegen de wijzers van de klok in. De precessie roteert tegengesteld (retrograde) aan deze twee bewegingen en hierom lopen de culturele tijdperken achterwaarts door de dierenriem: van Vissen naar Ram in plaats van de normale volgorde van Ram naar Vissen.
Jeroen Visbeek, november 2019
Dit beleid bevat informatie over uw privacy. Door te posten, verklaart u dat u dit beleid begrijpt:
Dit beleid kan op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Deze algemene voorwaarden bevatten regels over het plaatsen van opmerkingen. Door een beoordeling te plaatsen, verklaart u akkoord te gaan met deze regels:
Als u zich niet aan deze regels houdt, kan dit ertoe leiden dat u wordt uitgesloten van het plaatsen van verdere beoorldeingen.
Deze algemene voorwaarden kunnen op elk moment en zonder kennisgeving worden gewijzigd.
Beoorldeingen